Ik heb onlangs een gesprek gehad met een klant welk ongeveer zo ging:
Klant : maakt het echt uit hoe mijn website eruit ziet?
Ik : Ja, dat is het zeker.
Klant : waarom?
Ik : Omdat mensen uw bedrijf beoordelen op basis van de kwaliteit van uw website, of dat eerlijk is of niet.
Dat was uiteindelijk een antwoord dat goed genoeg was, wat hem ertoe aanzette het startsein te geven om zijn site opnieuw te ontwerpen.
Maar hoe bewijs je dat goed webdesign een verschil maakt online?
Natuurlijk, elke webdesigner zal je vertellen dat design een diepgaande impact heeft, wat een intuïtief antwoord is, maar welk bewijs is er dat de claim ondersteunt?
Dit is wat ik ontdekte.
Een studie over gezondheidswebsites
Later in de week na mijn gesprek met de klant kwam ik een studie tegen. Het was getiteld Vertrouwen en wantrouwen van online gezondheidscentra . Het gaf inzicht in webdesign in de gezondheidssector.
Het doel van de studie was om deze vraag te beantwoorden:
Hoeveel impact heeft design op vertrouwen en wantrouwen op websites over gezondheid en hoeveel impact heeft de kwaliteit van de content?
De resultaten waren ronduit verbazingwekkend
Voor de test werden 15 deelnemers gevraagd om op internet naar gezondheidsinformatie te zoeken die voor hen relevant was, en vervolgens werd hen gevraagd om hun eerste indrukken van de websites die ze bezochten te bespreken.
Van alle factoren die genoemd werden voor het afwijzen of wantrouwen van een website, was 94% gerelateerd aan design; slechts 6% was inhoudelijk gerelateerd.
Kun je het geloven?
Bij het beslissen of ze wel of niet een gezondheidswebsite vertrouwden, noemden de deelnemers ontwerpgerelateerde kwesties 15 keer meer dan inhoudelijke kwesties. Dat is ongelooflijk.
Specifieke ontwerpproblemen die leidden tot afwijzing of wantrouwen waren:
- Ongepaste naam voor de website
- Complexe, drukke lay-out
- Gebrek aan navigatiehulpmiddelen
- Saai webdesign, vooral kleurgebruik
- Pop-up advertenties
- Trage introducties van een site (bijv. trage flash-introducties)
- Kleine afdruk
- Te veel tekst
- Corporate look en feel
- Slechte zoekmogelijkheden / indexen
Dit soort klachten was goed voor 94% van de redenen waarom gebruikers een site afkeurden of wantrouwden. Hier is een citaat uit de studie die dit samenvat:
"De look en feel van de website was duidelijk belangrijk voor de deelnemers. Visuele aantrekkingskracht, plus ontwerpkwesties die relevant zijn voor sitenavigatie, bleken een sterke invloed uit te oefenen op de eerste indrukken van de site. Slecht interfaceontwerp was vooral geassocieerd met snelle afwijzing en wantrouwen van een website. In gevallen waar de deelnemers een bepaald aspect van het ontwerp niet leuk vonden, werd de site vaak niet verder onderzocht dan de startpagina en werd deze niet geschikt geacht om op een later tijdstip opnieuw te worden bezocht ... De belangrijkste reden dat websites snel werden afgewezen was te wijten aan het ontwerp van de website. interface. Ontwerpproblemen hadden invloed op eerste indrukken en konden leiden tot wantrouwen jegens een website."
Hier zijn enkele voorbeelden van wat specifiek sommige van de studiedeelnemers te zeggen hadden over de slecht ontworpen sites:
"Een van hen vond de kleur niet mooi. Ik kon niet wachten om weg te komen. Het was een saaie groene achtergrond. Het heeft me er gewoon van weerhouden verder te lezen."
"Er was helemaal niets dat ik leuk vond. Ik hield niet van de kleuren, de tekst, de lay-out."
"Ik vond het scherm te druk. Ik kon niet meteen op iets klikken."
Zoals u kunt zien, heeft design een grote impact op bezoekers van de website. Het is niet alleen van invloed op hen, maar zoals deze studie aantoont, is het de meest invloedrijke factor in het vertrouwen of het vertrouwen van een site.
De meeste webontwerpers weten dit zonder een verslag te lezen, maar deze studie bevestigt dat ontwerpelementen zo eenvoudig als kleur, opmaak, tekstblokgrootte en navigatie een verschil kunnen maken wanneer ze online conversies proberen te verhogen.
Voor het geval dit onderzoek niet genoeg bewijs voor u oplevert, is hier meer inzicht in ontwerp vanuit het rijk van verpakte goederen.
Klantpercepties en verpakkingsontwerp
Webdesign is vergelijkbaar met het ontwerp van verpakkingen voor consumptiegoederen. In beide gevallen betalen mensen voor het product of de service, maar ze worden ook beïnvloed door de 'verpakking'.
Dit wordt besproken in het boek Blink van Malcolm Gladwell. Hoofdstuk 5 van het boek bespreekt het effect van packaging design op de perceptie van klanten, onder verwijzing naar casestudy's van Cheskin, een bekend onderzoeks- en inzichtonderzoeksbureau.
Jaren geleden bedacht dhr. Cheskin, de oprichter van het bedrijf, een theorie dat consumenten geen onderscheid maken tussen een product en zijn verpakking. In plaats daarvan is het product in de hoofden van de consument een combinatie van de verpakking en het product.
Op basis van deze theorie is verpakking van groot belang omdat het de eerste indruk van een klant met een merk biedt. Cheskin's bedrijf ging verder met het testen van deze theorie, en hier zijn enkele van de resultaten die ze hebben gevonden:
Als je 15 procent meer geel toevoegt aan het groen op 7 UP-verpakkingen, melden mensen dat het meer limoen- of citroensmaak heeft, hoewel het drankje zelf onaangetast bleef. Op een blikje Ravioli beïnvloedt een foto van een close-up van een echt menselijk gezicht waargenomen kwaliteit meer dan een full-body shot of een stripfiguur. Zoals uit deze voorbeelden blijkt, heeft de verpakking zoveel invloed op de indruk van de klant dat de waargenomen kwaliteit en smaak van de producten kan worden beïnvloed. Dit geldt voor verpakte goederen en het is ook de waarheid voor websites.
De applicatie voor webdesign
Het ontwerp van een website biedt vaak de eerste indruk die klanten van een bedrijf hebben. Als het ontwerp verouderd is, ongeorganiseerd, rommelig of onaantrekkelijke kleuren gebruikt, creëert het een slechte eerste indruk.
Teruggaand naar het oorspronkelijke gesprek dat werd gebruikt om dit blogbericht te introduceren, nadat ik de nieuwe site van mijn klant had ontworpen , vroeg ik twee collega's of ze eerder geneigd zouden zijn om iets te kopen van de oude site, die oud en verouderd was, of de nieuwe site, die is gebouwd op basis van moderne webdesign-normen. Dit is wat ze te zeggen hadden:
"Ik zou de nieuwe site vertrouwen, omdat je zou aannemen dat als ze genoeg geld hebben om een mooie website te maken, ze genoeg geld hebben om voor meer veiligheid te betalen."
"Ik zou iets kopen op de nieuwe website. De oude site ziet er te simpel uit, het lijkt bijna alsof het snel even in elkaar gezet is geworden, en het heeft te veel pictogrammen in de rechterkolom, waardoor ik een klein gevoel heb dat het misschien niet legitiem is."
Op basis van deze antwoorden en de bovenstaande onderzoeken heeft goed webdesign een aanzienlijke impact op potentiële klanten.
Als u op het punt staat een site te bouwen of als u overweegt een nieuw ontwerp te maken voor een huidige website, is het niet nodig dat uw website de mooiste site online is, maar deze moet er wel goed uitzien. Het moet kwaliteit en professionaliteit overbrengen met een georganiseerde, overzichtelijke lay-out, goed gebruik van aantrekkelijke kleuren en tekstblokken die gemakkelijk te lezen zijn.
Deze studies tonen dus duidelijk aan dat het de moeite waard is om te investeren in een goed webdesign, omdat klantperceptie uiteindelijk het belangrijkste is.
software-leudal.nl | software-maken.nl | software-oplossingen.nl | software-webdesign.nl
webbureau-leudal.nl | webbureau-limburg.nl | websites-limburg.nl